Lang geleden maakte echte timmermannen in werkplaatsen stoelen in kleine oplagen. Tot Michael Thonet, als kastenmaker begonnen, gebogen hout uitvond en er mee ging ontwerpen. Zijn vernieuwende ontwerpen werden hip. Gelukkig waren grote series goed te produceren en de stoelen zijn nu nog een begrip.
Met de voortgang van de industriële revolutie kwam er meer metaal beschikbaar. De komst van goedkope buizen en productiemethoden om die seriematig te buigen, werkte inspirerend voor ontwerpers. Marcel Breuer bijvoorbeeld, ontwierp enkele nu nog bekende stoelen. Gispen is nog steeds een bekend merk, mede door de buisstoelen.
Friso Kramer dacht dat een stoel uit plaatmateriaal nog goedkoper kon en warempel, met de Revolt was een designklassieker geboren. Lange tijd is dit een goedkope projectstoel van Ahrend geweest die menig kantoor versierde. De opvolger uit buismateriaal, de Revolt II is wel veel verkocht maar heeft niet de status van het origineel.
De opkomst van kunststoffen was een nieuwe uitdaging voor ontwerpers. De Tulip van Eero Saarinen is een mooi voorbeeld hoe je met kunststof tot vormen kan komen die met hout en metaal onmogelijk zijn.
3D printen is een van de nieuwste technieken. Dirk vander Kooij werd geïnspireerd door deze flexibele productiemethode. Zijn stoelontwerp, de Endless chair won in 2011 de Dutch Design Award en is nu al een klassieker.
Ontwerpers worden uitgedaagd door ontwikkelingen. Nieuwe technieken moeten worden geprobeerd. Soms komen daar de mooiste ontwerpen uit voort, vernieuwend zijn ze per definitie. Wat voor moois staat ons nog te wachten?